Regulamin przewozu osób i rzeczy SINBUS Sławomir Krasa
obowiązuje od dnia 1.10.2023
§1
POSTANOWIENIA OGÓLNE I SŁOWNIK
- Niniejszy Regulamin sporządzono w oparciu o art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo Przewozowe (tekst jednolity Dz. U. 2000 Nr 50 poz. 601, z późn. zmian.), Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004, Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24.02.2006 r. w sprawie ustalenia stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz.U. 2006, Nr 38, poz. 266). Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2012 Nr 1137).
- Przez użyte w Regulaminie określenia należy rozumieć:
- Pasażer - osoba korzystająca z usługi przewozu na podstawie ważnego biletu.
- Przewoźnik – SINBUS Sławomir Krasa prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą SINBUS Sławomir Krasa pod adresem ul. Szkolna II 43, 21-140 Michów NIP 7141428502.
- Bilet - dokument uprawniający do przejazdu wskazanej na nim osoby na podanej trasie, w określonym terminie i za ustaloną cenę,
Bilet elektroniczny - dokument imienny uprawniający do przejazdu wskazanej na nim osoby na podanej trasie, w określonym terminie i za ustaloną cenę, który ważny jest wraz z dokumentem tożsamości Pasażera (np. dowód osobisty lub paszport).
- Umowa przewozu - jest to umowa zawarta pomiędzy Przewoźnikiem a Pasażerem w chwili nabycia biletu, na podstawie której Przewoźnik zobowiązuje się przewieźć za wynagrodzeniem Pasażera i jego bagaż z miejsca wybranego do miejsca docelowego wskazanego w treści biletu.
- Rozkład jazdy - plan przejazdów autobusów Przewoźnika na trasie, z wyszczególnieniem godzin odjazdów z przystanków, godzin przyjazdów oraz nazw przystanków, który dostępny jest na stronie internetowej Przewoźnika.
- Bagaż podstawowy, dodatkowy - bagaż bezpłatny, który Pasażer przekazuje do luku bagażowego.
- Postanowienia Regulaminu stosuje się do pasażerskich przewozów autobusowych wykonywanych przez Przewoźnika.
- Dokonanie zakupu biletu jest równoznaczne z zawarciem umowy przewozu oraz akceptację postanowień niniejszego Regulaminu.
§2
PASAŻER
- Pasażer powinien przybyć na wskazany w rozkładzie jazdy przystanek, co najmniej 15 minut przed planowanym odjazdem autobusu. Nie stawienie się Pasażera w chwili planowanego odjazdu traktowane jest jako rezygnacja z przejazdu.
- Pasażer powinien zająć miejsce w autobusie wskazane przez obsługę przed planowanym odjazdem. Przewoźnik nie będzie oczekiwał na pasażerów nie stosujących się do niniejszego postanowienia. Powyższe dotyczy zarówno przystanku początkowego, jak i przystanków pośrednich na trasie przejazdu oraz postoju w miejscu przesiadki do innego autobusu.
- Pasażer ma obowiązek spełniać wszystkie wymagania związane z podróżą, posiadać bilet oraz ważny dokument tożsamości.
- Pasażer ponosi całkowitą odpowiedzialność za brak dokumentów wskazanych w § 2 pkt. 3.
- Pasażer jest zobowiązany do przestrzegania przepisów porządkowych obowiązujących w transporcie oraz zaleceń obsługi autobusu.
- Pasażer odpowiada za szkody wyrządzone Przewoźnikowi i innym Pasażerom na zasadach ogólnych przewidzianych przepisami Kodeksu Cywilnego.
- Pasażer, który w sposób umyślny lub wskutek rażącego niedbalstwa dopuszcza się zanieczyszczenia autobusu jest zobowiązany do pokrycia kosztów przywrócenia pojazdu do stanu sprzed powstania zanieczyszczenie.
- W przypadku, gdy autobus jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa Pasażer jest zobowiązany do korzystania z tych pasów podczas podróży.
- Zgodnie ze zmianą Ustawy Prawo o ruchu drogowym, która weszła w życie w dniu 15.05.2015r., w autobusach nie ma obowiązku przewożenia dzieci w fotelikach ochronnych.
- Dzieci do lat 12 podróżują wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za osoby małoletnie podróżujące bez prawnego opiekuna w chwili, kiedy znajdują się one poza autobusem.
- Pasażer objęty jest ubezpieczeniem od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (NNW) Przewoźnika. Ubezpieczenie obejmuje tylko sytuacje, które wydarzyć się mogą w trakcie pobytu Pasażera w autobusie. Inne zdarzenia losowe, powodujące szkody Pasażera powstałe poza autobusem, nie są objęte tym ubezpieczeniem.
§3
PRZEWOŹNIK
- Przewoźnik zastrzega sobie prawo do odmowy przewozu oraz zatrzymania biletu osoby, która weszła w jego posiadanie z naruszeniem prawa lub z własnej winy nie jest w stanie wykazać, że jest osobą, której dane osobowe zostały wpisane na bilecie.
- Kierowca autobusu ma prawo nie dopuścić do zajęcia miejsca w autobusie lub odmówić dalszego przewozu, w przypadku, gdy Pasażer:
- nie przestrzega postanowień niniejszego Regulaminu,
- znajduje się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających,
- zachowuje się w sposób negatywnie wpływający na bezpieczeństwo lub komfort podróży podróżnych. Skutki prawne swojego zachowania ponosi Pasażer.
- W autobusach zabronione jest spożywanie napojów alkoholowych i innych środków odurzających, oraz palenie papierosów i e-papierosów.
- Zabrania się przewozu zwierząt na pokładzie autobusu bez wcześniejszej rezerwacji telefonicznej pod numerem telefonu 601 455 221, pasażer musi otrzymać zgodę na przewóz zwierząt, oraz uwzględnić dodatkową opłatę.
- Przewożone zwierzę musi być odpowiednio zabezpieczone smyczą i kagańcem, znajdować się w odpowiedniej klatce, kojcu lub torbie umieszczonej na podłodze obok właściciela zwierzęcia. Przewóz zwierzęcia musi odbywać się w sposób nie zakłócający podróż innym pasażerom.
- Przewoźnik dołoży wszelkich starań, aby przewieźć Pasażera i jego bagaż w odpowiednim czasie, zgodnie z rozkładem jazdy, ale z przyczyn niezależnych od niego, nie może tego zagwarantować.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia i ich dalsze skutki spowodowane czynnikami administracyjnymi (np. kontrole policyjne, kontrole ITD) lub innymi czynnikami niezależnymi od Przewoźnika (np. problemy techniczne, warunki atmosferyczne, utrudnienia w ruchu drogowym.
- Przewoźnik nie odpowiada za odwołania kursów z przyczyn od niego niezależnych (np. w wypadku klęski żywiołowej), ani wynikających z nich dalszych skutków.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za wcześniejszy niż podany w rozkładzie jazdy przyjazd autobusu do miejsca docelowego i dalsze wynikające z tego negatywne skutki dla pasażera.
- Za nie odbycie podróży z winy Przewoźnika Podróżnemu przysługuje zwrot kwoty stanowiącej równowartość niewykorzystanego biletu.
- W przypadku powzięcia informacji o braku możliwości wykonania przewozu, Przewoźnik dołoży należytej staranności by niezwłocznie poinformować Pasażera o tej sytuacji.
- Przewoźnik zastrzega sobie prawo do realizacji przewozu autobusem zastępczym - innym niż przewoźnika. Autobus taki zostanie oznaczony w sposób umożliwiający jego identyfikację.
- Trasa przejazdu ze względów logistycznych (np. utrudnienia atmosferyczne, zdarzenia drogowe) może różnić się od tej podanej w Rozkładzie jazdy.
§4
BILETY
- Pasażer nabywa bilet u kierowcy, stronie internetowej Przewoźnika lub za pośrednictwem portali internetowych świadczących usługę sprzedaży biletów Przewoźnika.
- Bilet elektroniczny jest dokumentem imiennym i nie może być odstąpiony innej osobie.
- Przewoźnik wystawia faktury VAT w związku ze sprzedażą biletów.
- Faktura VAT jest wystawiana na żądanie kupującego zgłoszone poprzez oznaczenie odpowiedniej opcji w systemie sprzedażowym podczas dokonywania zakupu biletu.
- Faktury wystawiane są w formie elektronicznej i doręczane nabywcy biletu na adres skrzynki e-mail wprowadzony przez nabywającego podczas dokonywania zakupu.
- W przypadku wystawienia faktury korygującej, w tym w szczególności w przypadku zwrotu należności, Pasażer zobowiązany jest niezwłocznie potwierdzić otrzymanie faktury korygującej, poprzez odesłanie podpisanej kopii tej faktury do Przewoźnika.
- Bilet sprzedawany jest bez przydziału określonego numeru miejsca w autobusie.
Pasażer ma możliwość wykupienia dodatkowego miejsca dla siebie według aktualnie obowiązującej taryfy.
- Cena biletów określana jest na podstawie obowiązującego cennika.
- Pasażer może dokonać bezpłatnej rezerwacji telefonicznej.
- Wystawiony przez Przewoźnika bilet dotyczy zawsze jednego przejazdu zgodnie z wybraną przez pasażera datą i godziną przejazdu. Zmiana daty i godziny przejazdu możliwa jest tylko poprzez dokonanie zwrotu biletu i dokonanie zakupu nowego biletu na przejazd mający się odbyć w innej dacie i/lub o innej godzinie – w przypadku zmiany daty przejazdu pasażerowi przysługuje 100 % zwrotu środków za bilet.
- Zwrot biletu zakupionego w ramach serwisu internetowego jest możliwy przy zgłoszeniu tego faktu najpóźniej przed datą i godziną wskazaną na bilecie.
- Po godzinie i dacie przejazdu wskazanej na bilecie dokonanie zwrotu nie jest możliwe.
- Zwrot biletu zakupionego u kierowcy dokonujemy na podstawie przesłanej reklamacji, kierowca po wystawieniu biletu nie ma możliwości zwrotu środków – informacja o zwrocie kosztów dostępna również w środkach transportu.
- Przewoźnik zastrzega sobie prawo potrącenia maksymalnie 5 % ceny biletu w przypadku rezygnacji z rezerwacji i zakupu dokonanego przez stronę www.sinbus.com.pl. Potrącenie to jest wynikiem prowizji instytucji pośredniczących w zakupie biletów oraz pozostałych kosztów manipulacyjnych związanych z transakcją.
- Po godzinie i dacie przejazdu wskazanej na bilecie dokonanie zwrotu rozpatrywane jest w formie reklamacji, prosimy o kontakt na adres email bilety@sinbus.com.pl – każdy z pasażerów może zmienić umowę przewozu lub odstąpić od niej przed rozpoczęciem podróży lub w miejscu zatrzymania środka transportowego.
- Opłat wskazanych pkt. 11 niniejszego paragrafu nie pobiera się gdy przejazd nie został zrealizowany z winy przewoźnika.
- Bilety kupione za pośrednictwem naszych partnerów handlowych: Teroplan S.A. (e-podroznik.pl), pks.pl, oraz w kasach dworców są zwracane przez te podmioty a kwota odstępnego zależy od regulaminów tych firm.
- Zwrotu biletu dokonuje się drogą mailową, na adres bilety@sinbus.com.pl oraz dopuszczamy możliwość zwrotu biletu kontaktując się z pracownikiem rezerwacji telefonicznej pod numerem tel. 607 455 221 – koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora (brak dodatkowych opłat) – zwrot następuje w ciągu 14 dni roboczych.
§5
BAGAŻE
- Każda sztuka bagażu przewożona w luku bagażowym winna być opisana imieniem i nazwiskiem oraz adresem i numerem telefonu Pasażera. Obowiązek oznaczenia bagażu w sposób określony w zdaniu poprzednim spoczywa na Pasażerze. Bagaż powinien być odebrany przez Pasażera z chwilą zakończenia przez niego podróży.
- Pasażer ma prawo do bezpłatnego przewozu 2 sztuk bagażu w tym 1 sztuki bagażu podręcznego, który może mieć przy sobie na pokładzie autobusu oraz 1 sztuki bagażu podstawowego umieszczanego w luku bagażowym autobusu. Bagażem podręcznym jest bagaż nie dużych rozmiarów umożliwiający pasażerom bezpieczne i komfortowe podróżowania (np. plecak, torebka, aktówka, neseser). Bagażem podstawowym jest bagaż większych rozmiarów i o większej wadze(np. walizka, torba podróżna, plecak podróżny/turystyczny, wózek dziecięcy).
- Zabrania się przewozu rzeczy, których przewóz jest niedozwolony na podstawie odrębnych przepisów.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty osobiste i bagaż znajdujący się w luku bagażowym i będący pod bezpośrednią opieką Pasażera, chyba że szkoda powstała z jego winy.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody polegające na utracie lub uszkodzeniu przewożonej gotówki, biżuterii, papierów wartościowych, sprzętu elektronicznego oraz rzeczy o wartości naukowej, artystycznej lub kolekcjonerskiej, chyba że rzeczy te przyjął na przechowanie albo szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Przewoźnika. W przypadku przewożenia przedmiotów o wyższej wartości Przewoźnik zaleca wykupienie ubezpieczenia indywidualnego.
- Przedmioty pozostawione w autobusie przez zapomnienie lub z innych powodów nie są objęte ochroną i odpowiedzialnością Przewoźnika i są przechowywane przez Przewoźnika przez okres 10 dni.
- Jeżeli Pasażer w chwili opuszczenia autobusu stwierdzi brak lub uszkodzenie swojego bagażu, zobowiązany jest poinformować o tym fakcie obsługę oraz uzyskać pisemne potwierdzenie tego faktu na specjalnym protokole lub na bilecie. Potwierdzenie to Pasażer zobowiązany jest dołączyć do ewentualnej reklamacji pisemnej.
§6
REKLAMACJE
- Wszelkie reklamacje wynikające z realizacji umowy przewozu należy kierować w formie korespondencji elektronicznej na adres skrzynki internetowej Przewoźnika bilety@sinbus.com.pl, w okresie trzech miesięcy od zaistnienia okoliczności będących przedmiotem reklamacji.
- Osobą uprawnioną do składania reklamacji jest Pasażer lub jego prawny opiekun, następca prawny bądź pełnomocnik. Reklamacje złożone przez osoby trzecie nie będą rozpatrywane.
- Przy zgłoszeniu reklamacji należy: opisać zaistniałe okoliczności, zastrzeżenia, doznane szkody oraz określić sposób rekompensaty. Do reklamacji należy dołączyć bilet lub jego kserokopię, a w przypadku reklamacji dotyczącej bagażu skan pisemnego potwierdzenie jego uszkodzenia lub utraty.
- Jeżeli reklamacja nie odpowiada warunkom określonym powyżej, Przewoźnik wzywa Pasażera, aby usunął braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niespełnienie tego żądania w terminie, powoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Jeśli reklamacja zostanie uzupełniona w terminie 14 dni, za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania uzupełnienia.
- W terminie 30 dni od dostarczenia reklamacji Przewoźnik rozpatruje reklamację. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony do trzech miesięcy z zastrzeżeniem powiadomienia Pasażera o przyczynach wydłużenia terminu do rozpatrzenia reklamacji. Zawiadomienie to winno nastąpić przed upływem 30 dni od dnia otrzymania reklamacji przez Przewoźnika.
§6
OCHRONA DANYCH I POLITYKA PRYWATNOŚCI
- Dane osobowe zbierane są w celu przygotowania i realizacji umowy sprzedaży biletów.
- Administrator zapewnia ochronę danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami określonymi w Regulaminie, w tym w szczególności zabezpieczy je przed udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
- Zebrane dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom wskazanym w przepisach prawa.
- Podanie przez Użytkownika danych osobowych jest dobrowolne i niezbędne do zawarcia umowy.
- Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania na warunkach określonych w ustawie o ochronie danych osobowych.
§6
REKLAMACJE
- W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy ujęte w punkcie 1.1 oraz ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93; z późn. zmian.).
- Postanowienia niniejszego Regulaminu wchodzą w życie z dniem ogłoszenia